kleuter- en lager onderwijs

Snipstory

Dit project is nog in volle ontwikkeling en zal helemaal up-to-date zijn halfweg schooljaar 2018-2019! Knutsel met geschiedenis en ga via dit digitaal platform aan de slag. Aan de hand van bestaande personages werk je in de klas aan diverse historische thema's. Leerlingen kiezen aan de hand van hun interesses een personage uit en verwerken diens leven en tijdsgeest op een creatieve manier (filmpje, kleiwerkje, toneelstuk…). Deel je verwerking met andere leerlingen. Werk samen met andere leerlingen, hetzij over de grenzen heen, hetzij met een kind thuis. Stap na het uitwerken van jouw creatieve verwerking letterlijk in de voetsporen van jouw personage en bezoek zijn/haar monumenten ter plaatse! Meer info? 

Snipstory

Het dagboek van Jérome

Dit is het dagboek van Jérome Seynhaeve: een Koolskampse soldaat uit een olieslagersfamilie met oliemolen die bij het uitbreken van de oorlog op één dag tijd verplicht volwassen werd. Dat Jérome meteen het belang van dit conflict inzag, mag blijken uit zijn vastberadenheid om zijn verhaal vanaf dag één (tot zijn definitieve thuiskomst 26 oktober 1919) neer te pennen. Dit dagboek is tevens de leidraad voor het onderdeel van het lager onderwijs van ‘Nooit meer oorlog’ en het Ganzenbordspel en werd in zijn geheel uitgegeven in samenspraak met de familie van Jérome.  Meer info: provinciale uitleendienst

project Nooit meer Oorlog

Doorheen dit project nemen drie getuigen je leerlingen mee doorheen het WOI-verhaal.  De kleuters leren Emma en Emiel aan de hand van een fotoverhaal kennen, waarna zij zich vooral op het thema 'conflict' focussen.  De leerlingen van het lager onderwijs duiken in het dagboek van Jérome Seynhaeve met de daarbij horende thema's en uitbreidingen. Per onderdeel/getuigenis krijg je niet alleen een lesdoel, maar ook concrete suggesties en een bezoektip om met je klas op stap te gaan.  Meer info: www.nooitmeeroorlog.be

De Groote oorlog door kinderogen

Het filmproject "Groote oorlog door kinderogen" omvat een verzameling van 14 filmpjes, verkregen door filmtrajecten opgestart in 14 klassen van 3e graad basisonderwijs in 14 West-Vlaamse scholen.  Centraal staat het thema van de Eerste Wereldoorlog.  Dit is een project in samenwerking met CO7, BIE, erfgoedcel Brugge en erfgoedcel Kortrijk.  De firma Kidscam deed de professionele begeleiding voor het opmaken van de filmpjes.

Vredeskoffer

'Kleine Sam, vertel ons over de Grote Oorlog' is een verhalenproject om WOI vanuit een origineel standpunt te bekijken: dat van een hond, Sam. ​ Hij bekijkt de oorlog zoals een kind dat zou doen: hij begrijpt niet alles, maar voelt wat gebeurt heel scherp aan en leeft intens mee. De ‘Vredeskoffer’ is geschikt voor een brede doelgroep. In het lager-, buitengewoon- en secundair onderwijs (eerste graad), kan deze koffer gebruikt worden. De 2 koffers kan je ontlenen in de uitleendienst Brugge.  Meer info: website uitleendienst.

Kinderen in bezet gebied

100 jaar geleden brak de Eerste Wereldoorlog uit.  Heel wat mensen moesten vluchten en hadden honger, anderen raakten familieleden kwijt of kwamen om.  Het was een moeilijke periode die zeker ​zijn sporen naliet. Onder deze rubriek kun je getuigenissen lezen over het dagelijkse leven in bezet gebied aan de hand van heel wat beeldmateriaal.  Op diezelfde manier verkent de website ook actuele conflicten. Surf naar Kinderen in bezet gebied om alles zelf te ontdekken!  Op www.erfgoedopschool.be kan je ook heel wat interessant materiaal ontdekken, voor zowel kleuter als lager onderwijs.​​​​

Educatief pakket - Vrouwen in WOI

'De Zijkant van de Oorlog. Opmerkelijke vrouwen in het hart van WOI.' (9/4/2016-8/1/2017)

​De Groote Oorlog was niet uitsluitend een mannelijke aangelegenheid. Vrouwen hebben meer dan hun steentje bijgedragen in deze wereldbrand. Misschien niet op het slagveld, maar aan de basis van de samenleving, in de lokale gemeenschappen en gezinnen. Voor het basisonderwijs werden de persoonlijke verhalen van Marie Curie, Käthe Kollwitz, Koningin Elisabeth, Madame Tack, Mietje Boeuf, Elsie Knocker en Mairi Chilsom, verwerkt en verder uitgediept in verschillende thema’s. Meer info? 

In de voetsporen van Sher Singh

Een kok bij de 34e Britse divisie, Sher Singh, neemt ons mee op sleeptouw tijdens zijn oorlog. Hij houdt een dagboek bij, waarin de leerlingen zijn verhaal kunnen nalezen. Zijn divisie wisselt Vlaanderen in voor Frankrijk en zo loopt hij een landgenoot tegen het lijf: Hardit Singh Malik, piloot bij R.A.F.. Samen dromen ze over hun thuisland: India. Sher Singh hoort en ziet meer dan een gewone soldaat, hij kookt voor het hoofdkwartier van de 34e Britse divisie en is een goeie vriend van Luitenant-Kolonel J.Shakespear. Zo vangt hij heel veel verhalen op. Geregeld heeft hij contact met zowel de legerstaf als met de soldaten. Dit project is een samenwerking tussen het netwerk Oorlog en Vrede, BC De Palingbeek en Studio Globo. Meer info?

 

Contactinfo

Sofie Viaene:
sofie.viaene@west-vlaanderen.be
051/51 93 65